Undervisningstider

Hvad vi tilbyder

Undervisningstider

Mandag

6.30 - 9.30
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

16.00 - 18.00
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

Tirsdag

6.30 - 9.30
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

16.00 - 18.00
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

Onsdag

6.30 - 9.30
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

16.00 - 18.00
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

18.15 - 19.30
Astanga Guided

Begyndere

Torsdag

6.30 - 9.30
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

16.00 - 18.00
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

Fredag

7.00 - 9.00
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

16.00 - 18.00
Mysore

Alle niveauer, begyndere og øvede

Lørdag

9.00 - 10.45
Led Class

Let øvet

Søndag

10.00 - 11.15
Astanga Guided

Begyndere

Kommende holdændringer

  • Mandag d. 24. maj 2. Pinsedag Mysore 9.00-11.00
  • Tirsdag d. 25. maj BEMÆRK! Mysore eftermiddag 16.00-17.30
  • Onsdag d. 26. maj månedag, hviledag ingen mysore undervisning
  • Torsdag d. 10. juni månedag, hviledag ingen mysore undervisning
  • Torsdag d. 24. juni månedag, hviledag ingen mysore undervisning

Holdbeskrivelser

Hvad er Mysore?
Mysore er en måde at lære yoga på, hvor klassen ikke 'ledes' som helhed, med en lærer foran, der fortæller dig hvad du skal gøre. Derimod laver du din egen praksis i dit eget tempo og rytme, under vejledning og hjælp fra læreren. Det er som at have en privat klasse, men i et gruppemiljø. Undervisningen er personlig en-til-en og yogaøvelserne læres trin-for-trin dvs. med en-til-en instruktion, en stilling, eller serie af stillinger, af gangen.

Du får masser af personlig opmærksomhed fra læreren, der både verbalt og fysisk hjælper dig med at udføre stillingerne på den bedste måde. Du har fleksibiliteten til at komme når du vil. Der ikke er noget fast starttidspunkt, så du kan begynde på ethvert tidspunkt under holdtiden enten morgen eller eftermiddag. Du lærer dermed Astanga yoga sekvenserne på en naturlig måde og i trit med dine evner og kunnen.

Det forventes ikke, at du kender Astanga sekvensen inden du starter. Men du vil blive opfordret til at gentage stillingerne, for at huske dem, men hvis du glemmer det, får du hjælp med at huske, og er altid velkommen til at spørge. Ved at tage ansvar for din egen træning og selv huske den, lærer du at være uafhængig og selvstændig og bliver i stand til at øve dig når som helst og hvor som helst.
Slider 1
Slider 2
Slider 3
Slider 3
Skal jeg være smidig eller i god form?
Du behøver ikke at være smidig, i form eller spirituel for at begynde på Astanga yoga og få noget ud af det. Alt, hvad du behøver, er nysgerrighed efter at stille dig på måtten og komme i gang.

I Mysore salen er der kroppe i forskellige former og størrelser, yngre og ældre, mænd og kvinder, der alle bevæger sig i henhold til deres unikke natur og egen indre rytme.

Astanga Yoga betragter hver person som unik. Så selvom vi underviser faste sekvenser af stillinger, undervises de i henhold til niveauet for den enkelte. Udøvelsen og stillingerne tilpasses derfor med hensyn til den enkelte. Nogle er i god form og kan lære hurtigere på en energisk måde. Andre er i mindre god form eller har sundhedsmæssige udfordringer og har brug for at bevæge sig langsommere. Ingen arbejder med mere, end de kan klare.
Hvordan ved jeg, hvad jeg skal lave?
Du lærer det udenad, et skridt af gangen. Astanga yoga er meget systematisk, hver enkelt stilling, hver bevægelse og hvert åndedrag er allerede fastlagt i de serier, som man lærer (der er seks serier). Intet er tilfældigt og den ene stilling fører til den næste. Der er en klar, logisk og intelligent sammenhæng imellem de enkelte stillinger og serier som helhed. Når du først har lært koreografien gentager du den igen og igen, indtil du kan gøre det uden at anstrenge dig eller tænke for meget over hvad du laver. Så er du klar til at lære mere. På den måde bliver du rolig og stabil i din krop og lærer at fokusere indvendigt, hvilket også er et af målene med yoga træningen!
poses
Er Mysore for begyndere?
Mysore klasser er ideelle for alle niveauer fra nybegyndere til erfarne udøvere. I klassen undervises Astanga sekvensen lidt efter lidt, i et tempo og form tilpasset den enkelte. Efterhånden som man forøger sine evner og fokus lærer man nye stillinger, som bliver lagt til den sekvens man udfører.

Som nybegynder vil man den første dag blive guidet gennem solhilsen A (surya namaskar) og de sidste tre stillinger i serien, og derefter hvile. Det tager omkring 20-30 minutter. Den næste dag prøver man så at gentage det man lærte, den foregående dag (med hjælp og tip fra læreren, selvfølgelig!). Og så går man derefter videre derfra, en eller to stillinger af gangen. Ved på denne måde langsomt at introducere stillingerne arbejder man inden for sine evner og bliver rolig og stabil i sin praksis. Dette sikrer et solidt fundament. Med tålmodighed og tillid vil der således blive bygget et stærkt fundament og forståelse for yoga træningen.

Med Mysore undervisningsmetoden lærer man langsomt og sikkert og udvikler på den måde sin praksis i et tempo der passer til en. En begynder kan forvente at deres første klasse varer omkring 30 minutter. Efterhånden som der læres nye stillinger vil træningstiden gradvist forøges op til omkring 90 min.
Får jeg hjælp?
Lærerens rolle er at hjælpe dig, tilpasse træningen så den passer til dig, justere din kropsholdning hvis du har brug for det, besvare spørgsmål efter behov, og at guide dig videre, når det er relevant. Du kan derfor forvente at modtage hjælp, rådgivning og justeringer fra læreren, men du bør ikke forvente at modtage justeringer, hele tiden. Indlæring sker gennem øvelse, ikke ved afhængighed af læreren. Generelt er det sådan, at jo mere fremskreden man er i sin træning, jo mere falder behovet og ønsket om justeringer. Faktisk finder mange avancerede udøvere dem unødvendige. Hvis du – mod forventning – ikke bryder dig om justeringer, så giv læreren besked inden timen. Sådan, at der kan tages hensyn til dine ønsker.
Hvorfor er alle stille?
En af de ting du bemærker er at salen er stille. Du hører kun lyden af bevægelse og dybe, rolige åndedrag. Det stille miljø hjælper med at fokusere på lyden og rytmen af ens eget åndedræt og ens kropsholdning, snarere end på lærerens stemme. Yoga træningen bliver derfor et nærvær i øjeblikket og fremmer kultiveringen af indre ro, fokus og nærvær.
Hvorfor hedder det Mysore?
Mysore er opkaldt efter byen i Indien hvor Sri. K. Pattabhi Jois (1915 to 2009), guruen af Astanga Yoga, først begyndte at undervise i systemet. Nu til dags drager tusindvis af elever hvert år til Mysore for at blive undervist af han barnebarn Sri Sharath Jois på Sharath Yoga Centre. Sharath blev direktør for Sri. K. Pattabhi Jois 75 år gamle yoga institut i Mysore, Sydindien, efter hans død. Sharath er tildelt titlen Paramaguru, hvilket indikerer, at han er den nuværende slægtindehaver eller arvetager af den lære, der er overført fra Sri K. Pattabhi Jois.

Her i Astanga Yoga Studio er vi passionerede omkring Mysore undervisning. Alle vores lærere praktiserer Mysore dagligt og har erfaret meget positive ændringer i deres liv af denne unikke metode.
Slider 1
Slider 2
Slider 3
Slider 3
Slider 3
Hvad er Led Class?
På Led Class undervises alle stillinger fra første serie i Astanga systemet (primary series). Hele serien tælles igennem på sanskrit så man på den måde bliver man hjulpet til at følge rytmen og få en rolig og fokuseret praksis. På holdet får man repeteret og indøvet fokus, rytme og sammenkædning af bevægelse og åndedræt (vinyasa), så udøvelsen bliver klar og præcis. Som begynder er du klar til Led Class når du har lært rækkefølgen af de stående stillinger på Mysore.

"Led class is for checking your vinyasa and increase stamina!" Sharath Jois
Slider 1
Slider 2
Slider 3
Slider 3
Slider 3
Hvad er Astanga Guided?
På Astanga Guided bliver du guidet gennem en del af Astanga yoga første serie og der gives gode råd og vejledning undervejs. Der ligges vægt på at lære de korrekte vinyasa, dvs. hvornår man skal ånde ind og ud, og hvilke bevægelser man udfører på det specifikke åndedræt. Der gives også vejledning til hvordan man bevæger sig mest hensigtsmæssigt og opnår bedre stabilitet i stillingerne. Der guides også til brugen af kropslåse og fokuspunkter, disse hjælper med at forøge stabilitet, lethed og koncentration.

På Astanga Guidet fokuseres på at opbygge et stærkt fundament ved hjælp af solhilsen de stående stillinger samt nogle af de siddende og afsluttende stillinger. Klassen afsluttes med afslapning.

Astanga Guided anbefales til alle der er nye til Astanga, også som et supplement til deres Mysore træning. Mere erfarne elever anbefales at deltage på Led Class.
Hvad er Blid Hatha Yoga?
Blid Hatha Yoga er en guidet klasse med basis yogastillinger, meditation og åndedrætsøvelser - udført i et roligt tempo med pauser mellem stillingerne. Fokus, er på vejrtrækning, at finde ro og fornyet energi. Man vil langsomt lære at udføre de klassiske stillinger korrekt og efter kroppens behov. Alle er velkommen, også egnet til gravide.
Har i prøvetimer?
Det er desværre ikke muligt at tilbyde prøvetimer på Mysore. Vi anbefaler Astanga Guided hold hvis du vil prøve Astanga. Læs mere om at starte i studiet her.

Astanga udøvere der er på besøg i byen er altid meget velkommne. Hvis det er muligt så send venligst besked til kontor@astangastudio.dk om dine drop-in datoer og gerne din lærers eller skoles navn. Ellers er drop-in ikke muligt.

Se alle muligheder for medlemskaber her!

Måneds abonnements, forudbetalt, klippekort.